Beweging

10 minuten stretchen elke dag doet wonderen: doe deze oefeningen

Om goed in beweging te blijven en regelmatig te stretchen hoeft u niet jong en super energiek te zijn. Ook hoeft u hiervoor niet naar dure sportcentra te lopen. Fitness kunt u in uw eigen omgeving doen, thuis dus, om goed in conditie te blijven. Er zijn een aantal goede oefeningen om uw spieren soepel te houden via stretchen. Door iedere dag minimaal tien minuten in te zetten op efficiënte stretchoefeningen kunt u goed in vorm blijven. Doe uw voordeel met deze tips en kies ook voor iedere dag tien minuten stretchen via een of meer van onderstaande stretchoefeningen.

10 minuten stretchen elke dag doet wonderen doe deze oefeningen
© Pixabay.com

De kindhouding
Een van de populairste oefeningen om te stretchen is de zogenoemde ‘kindhouding’. Deze techniek staat ook wel bekend als de Balasana – de Sanskriet-naam van deze houding – en is een vast onderdeel van veel yogalessen. De oefening begint door op handen en knieën te zitten, waarbij uw polsen loodrecht onder uw schouders moeten staan en de knieën loodrecht ten opzichte van de heupen staan. Adem uit en in. Als u uitademt duwt u uw billen naar uw hielen toe. Als u inademt, dient u uw borst naar voren te duwen. Houd uw hoofd laag. Met uw handen zijn er twee mogelijkheden bij deze wijze van stretchen: u kunt ze voor u neerleggen, maar ook naast uw lichaam leggen. Richt u tijdens het Balasana-stretchen specifieke op uw ademhaling.

De neerwaartse hond
De stretchoefening ‘de neerwaartse hond’ geldt als een van de klassiekers om uw spieren soepel en lekker los te maken. Voor de neerwaarts hond moet u op uw handen en knieën gaan zitten. De knieën moeten iets uit elkaar staan. Spreid uw vingers, met de wijsvinger recht vooruit. De tenen moeten worden gekruld op de grond. Duw bij het uitademen uw zitvlak omhoog en zover dat mogelijk is naar achteren. Hierna strekt u de armen en de benen. Duw hierop uw hielen naar de grond (raken is niet noodzakelijk). Uw hoofd bevindt zich tussen uw armen.

10 minuten stretchen elke dag doet wonderen
© Pixabay.com

3. De dangling pose
Ervaart u stress- of pijnklachten in uw onderrug? Dan biedt de fijne stretchoefening dangling pose snel soelaas. Ga staan met uw beide voeten op heupbreedte. Breng uw handden zijwaarts naar boven. Hierna moet u uw bekken kantelen en breng u uw handen richting de vloer. De bovenbenen moeten hierbij uw buik aanraken, waarvoor het wellicht nodig is om uw knieën licht te buigen. Laat vervolgens uw hoofd relaxed en losjes hangen. Eventueel kunt u met uw handen de ellebogen van uw andere arm vastpakken. Let tijdens de oefening via ademhaling en concentratie op het loslaten van de pijn in uw onderrug.

4. De melting heart
De melting heart is een oefening die goed is voor de doorbloeding van het lichaam en na langdurig computerwerk. Deze houding start op uw handen en knieën. Met uw handen loop u vervolgens naar voren, waarbij uw billen boven uw knieën dienen te blijven. Hierna laat u uw borst- en hartgebied richting de mat zakken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.