Voeding

Een gezond ontbijt voor drukke weekdagen

De keuze voor een gezond ontbijt op de dagen dat je moet werken, is niet altijd eenvoudig. Je hebt immers weinig tijd als je op tijd op je werk moet zijn. Maar toch wil je een gezond en voedzaam ontbijt. Tijd nemen voor je ontbijt en kiezen voor de goede voedingsmiddelen zorgt voor een energieboost waar je de rest van de dag van kunt profiteren. Dit is nodig om goed te kunnen functioneren en te presteren gedurende de dag. Daarnaast brengt een gezond ontbijt ook de spijsvertering weer op gang: de darmen worden weer aan het werk gezet. Als je ontbijt zorg je er ook voor dat je voldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels binnen krijgt. En na het ontbijt heb je minder de neiging om tussendoortjes te nemen dan als je niet ontbijt.

Een gezond ontbijt voor drukke weekdagen
© Pixabay.com

Een lekker en gezond ontbijt
Bij een goed ontbijt moet je al gauw denken aan 300 tot 400 kcal. Wat kun je zoal eten bij het ontbijt? Als je brood eet is het belangrijk te kiezen voor volkoren brood. Dat bevat al een ruime hoeveelheid vezels. Als je het brood smeert met halvarine neem je ook voldoende vetten tot je. Ontbijt je met brood dan zorg je voor een goed gevuld gevoel. Je brood kun je dan bijvoorbeeld beleggen met notenpasta, kaas (kies dan wel voor 30+), hummus of zuivelspread. Als je tijd genoeg hebt, kun je ook een eitje koken en de plakjes ei op je brood leggen. Ook kun je een tomaat in partjes snijden en je brood ermee beleggen. Vergeet ook niet om een stuk fruit te eten bij je ontbijt.

Meer ontbijtideëen
Brood is een favoriet middel om te ontbijten. Maar je kunt ook voor andere voedingsmiddelen kiezen zoals bijvoorbeeld magere of halfvolle yoghurt met havermout of muesli met noten. Kies dan wel voor een muesli met weinig zout en suiker. Maar je kunt natuurlijk ook stukjes fruit door je yoghurt mengen. Je wilt natuurlijk ook iets te drinken bij je ontbijt. Koffie of thee zonder suiker is een goed idee en daar kun je zonder problemen een paar kopjes van drinken. Maar je kunt ook kiezen voor een glas magere of halfvolle melk of karnemelk bij je brood.

Een gezond ontbijt
© Pixabay.com

Tijd maken voor ontbijt
Vind je het lastig om genoeg tijd te maken voor je ontbijt? Of ben je gewend om je ontbijt over te slaan? Niet doen want een lekker ontbijt zorgt voor nieuwe energie die je voor je drukke dag nodig hebt. Ook zorg je er dan voor dat je bij de andere maaltijden niet teveel eet. Maak dus tijd voor je ontbijt. Sta wat vroeger op zodat je rustig kunt ontbijten en kunt proeven wat je eet. Vind je het lastig om op tijd uit je bed te komen? Maak dan je ontbijt de avond van te voren zoveel mogelijk klaar. Als je in de ochtend niet zoveel honger hebt, kun je iets kleins eten zoals havermoutpap of een beschuitje met stukjes aardbei. Krijg je echt geen hap door je keel ‘s morgens? Neem dan in ieder geval je ontbijt mee naar je werk zodat je bij de eerste koffiepauze je ontbijt kunt eten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.