Voeding

5 tips om meer groenten in je menu te brengen

In Europa eten veel mensen eigenlijk te weinig groenten. Als het even kan eten we veel vlees, omdat dat nou eenmaal lekker is en een bepaald prestige heeft. Kaas is in ons werelddeel ook populair, en verder bevat ons menu veel aardappelen en granen. Dit zijn allemaal waardevolle ingrediënten – dat wil zeggen, zolang je er niet te veel van eet.

5 tips om meer groenten in je menu te brengen
© Pixabay.com

Helaas vinden we groenten een stuk minder belangrijk – en dat is ten onrechte. Groenten leveren belangrijke mineralen en vitaminen, bevatten natuurlijke stoffen met belangrijke gezondheidsvoordelen, en zijn bovendien arm aan calorieën.

Eet jij te weinig groenten, en zou je dit willen veranderen? Lees dan deze 5 tips om meer groenten in je menu op te nemen. Met alle voordelen voor je gezondheid van dien.

1. Ga na welke groenten je lekker vindt
Veel mensen koken weinig met groenten omdat zijzelf, of hun kinderen, daar niet van houden. Maar de ene groente is de andere niet. In een grote supermarkt vind je al gauw vijftig tot honderd verschillende soorten – waarvan je er vermoedelijk tientallen nog nooit hebt geprobeerd. Bedenk dus eens rustig welke soorten groente je wél lust – in gekookte, gebakken of rauwe vorm. En begin met die soorten in je dieet te verwerken.

2. Eet vaker soepen
Soepen zijn smakelijk, vullend en licht. Ze zijn bovendien ideaal om groentes aan toe te voegen. Omdat je soep een flinke tijd laat koken, wordt elke soort groente die je toevallig nog had liggen gaar. Ondertussen kan je gebruik maken van kippen- of rundvleesbouillon en lekkere soepballetjes of vleesblokjes toevoegen, als je daar van houdt. Met een lekkere soep krijg je, bijna zonder het door te hebben, een grote hoeveelheid gezonde groenten binnen. Kijk ook eens op internet naar recepten voor buitenlandse soepen – wereldwijd bestaan er duizenden varianten, die allemaal stuk voor stuk eenvoudig klaar te maken zijn!

5 tips om meer groenten in menu te brengen
© Pixabay.com

3. Gebruik groenten als rijst of noodles
Dit is een handig truukje om meer groentes in je menu te verwerken én minder calorieën te consumeren. In de winkel vind je tegenwoordig versnipperde courgette, bloemkool en andere groentes, die als vervanging voor (calorierijke) rijst en noodles kunnen worden ingezet. Koop daar eens een pak van, en kijk of dat bevalt. Beter nog, schotel het je gezin voor – en laat ze dan raden wat ze aan het eten zijn! Wedden dat ze het verschil niet bemerken?

4. Zet kruiden en specerijen in
Als de smaak van groenten au naturel jou niet bevalt, neem dan een voorbeeld aan de keukens van Azië. Een Indiase of Thaise curry, Perzische stoofschotel of Chinees wokgerecht zit vol met sprankelende, verrassende smaken. In zo’n gerecht kan je praktisch alle soorten ingrediënten verwerken. Zo stoor je je wellicht minder aan de smaken van groenten die je anders niet zouden bevallen.

5. Koop je groenten op de markt
Op de markt krijg je meer waar voor je geld. Groenten zijn hier goedkoper en het is makkelijker om een paar nieuwe soorten uit te proberen. De marktkooplui weten bovendien hoe je de verschillende gewassen lekker klaarmaakt. Een voordelige aanbieding, zoals een kilo prei, paprika of komkommer voor één euro, noopt je bovendien om eens een gerecht te maken dat gebaseerd is rond dit ingrediënt. Daardoor leer je nieuwe maaltijden te bereiden, waar ongetwijfeld iets tussen zit dat voor herhaling vatbaar is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.