Lichaam

Pastamaaltijden voor betere sportprestaties

Een bekende uitspraak is: je bent wat je eet. Dit wil zeggen dat voeding ontzettend belangrijk is als je fit wilt worden (en blijven). Als je regelmatig sport, is pasta voor jou dé maaltijd om te nuttigen. In dit artikel delen we daarom enkele heerlijke en gezonde pastarecepten.

© Pixabay.com

Wat maakt pasta gezond?

Pasta zit boordevol koolhydraten. Alhoewel het woord ‘koolhydraten’ wellicht afschrikt, moet je je beseffen dat het lichaam koolhydraten nodig heeft als energiebron en om de suikerspiegel op peil te houden. Met name als je veelvuldig en langdurig beweegt zijn koolhydraten van groot belang om je energielevel in balans te houden. Hoe meer je beweegt en dus energie verbrandt, des te meer koolhydraten je nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

Bovendien draagt een pastamaaltijd na de inspanning bij aan het spierherstel. Ben je toch nog wat huiverig over de koolhydraten? Bedenk je dan dat voor alle voeding geldt: eet het met mate. Ook bestaat een gezond pastarecept uit een combinatie van belangrijke voedingsstoffen. Naast koolhydraten, bevat het tevens de nodige eiwitten en gezonde vetten.

© Pixabay.com

Gezonde pastarecepten

Penne met zalm

Dit recept is eenvoudig en rijk aan koolhydraten, gezonde vetten, eiwitten, ijzer en antioxidanten. Dit gerecht bestaat namelijk uit verse zalm, kastanjechampignons, spinazie en cherrytomaatjes, gebakken in olijfolie met knoflook, chilivlokken en een beetje limoensap. Serveer de groenten met volkeren penne en strooi er op het bord nog wat frisse bosui overheen.

Spaghetti met ‘proteïnepesto’

Alles dat groen is, oogt gezond. Deze proteïnerijke groene pesto ís ontzettend gezond. Je maakt de proteïnepesto door knoflook, (plantaardige) melk, limoensap, walnoten, rucola en (verse) groene kruiden naar keuze fijn te malen in een keukenmachine of met een staafmixer. Serveer het met volkoren spaghetti. Voeg erwtjes of sojabonen (ook wel edamame genoemd) toe voor éxtra groen(ten) en eiwitten.

‘Pasta’ van rode biet

Als je de koolhydraatinname toch wilt beperken, kun je pasta vervangen door

vezel- of antioxidantrijke groenten. Met een hakmolentje kun je spaghetti-achtige slierten van rode biet maken. Meng deze vervolgens in een pan met wat knoflook, olijfolie, citroensap en gehakte noten naar keuze.Courgette en wortel lenen zich ook uitstekend als pastavervanger.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.