Beweging

De basis van efficiënt sporten

De basis van (kracht)sport bestaat behalve uit het sporten zelf ook uit de juiste voeding en rust. Met de juiste voeding voorzie je jouw spieren van energie om elke keer weer die inspanningen te kunnen leveren. Goede voeding helpt ook om je spieren weer te laten herstellen na een workout. Evenals rust. Na een workout is rust vereist voor je spieren om te herstellen en zodoende groei te bewerkstelligen.

De basis van efficiënt sporten
© Pixabay.com

Naast deze bekende heilige drie-eenheid van krachtsport is er nog een essentieel onderdeel dat bij krachtsport hoort. Eentje dat vaak vergeten wordt of waarvan het belang niet herkend wordt: mindset.

Mindset

Mindset is een manier van denken met als doel om jouzelf te motiveren. De basis van een goede mindset is dat je jouw doelen bereikt zonder dat je het gevoel hebt dat je er veel voor moet opofferen. De positieve ingesteldheid van een goede mindset laat je jouw doelen bereiken terwijl het je ook nog eens energie oplevert.

Het is de mindset die jou laat volharden in jouw missie of er juist voor zorgt dat je het bijltje erbij gaat neergooien. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de mindset die jou laat slagen en de mindset die jou laat twijfelen, de growth mindset en de fixed mindset.

De growth mindset

Deze mindset is de manier van denken die jij jezelf eigen wil maken. Nadat jij jouw doelen hebt gesteld, zie je geen obstakels op de weg. Integendeel, je gaat er voor de volle 100% voor. Wanneer jij beschikt over de growth mindset, ga je ook op dinsdagavond 19:00 uur richting sportschool zoals je jezelf hebt voorgenomen. Eveneens hou jij je aan je dieet dat jij voor jezelf hebt opgesteld.

De fixed mindset

Wat een verschil is dat met de fixed mindset. Een kenmerk van deze mindset is de aanwezige twijfel. Deze laat jezelf om dinsdagavond 19:00 op de bank zitten in plaats van dat je al onderweg bent naar de sportschool. De fixed mindset laat je ook dat broodje kroket eten terwijl je gezonde voeding in de verpakking laat zitten.

De basis van efficiënt sporte
© Pixabay.com

Voedingssupplementen

Wanneer je jouw mindset op orde hebt, zal je merken dat je het onderste uit de kan wil halen om zoveel mogelijk resultaat te behalen. Voedingssupplementen helpen je hier enorm bij. Elke sporter weet wat het belang is van eiwitten voor je spiermassa. Eiwitten zijn dan ook essentieel in jouw dieet als je aan krachttraining doet.

Behalve eiwitten is creatine een voedingssupplement waar je ontzettend veel baat bij hebt als krachtsporter. Creatine is een natuurlijke stof die het lichaam produceert om jouw spieren van energie te voorzien. Afhankelijk van je lichaamsbouw varieert de natuurlijke aanmaak van creatine tussen de 1 à 2 gram per dag. Wanneer je creatine gaat gebruiken, geef jij jezelf een grote boost om je spieren maximaal te laten presteren tijdens een training. Daarnaast helpt creatine ook voor het herstel van je spieren zodat je sneller bent hersteld van een training en dus opnieuw een pittige workout kan uitvoeren.

Om jouw benodigde eiwitten binnen te krijgen, is een Pre Workout Shake een ideaal voedingssupplement. Behalve eiwitten bestaan pre workout shakes ook met ingrediënten zoals koolhydraten en cafeïne. Koolhydraten geven jou de energie die je spieren nodig hebben voor de workout en cafeïne geeft je een boost tijdens je training. Hou er wel rekening mee dat voedingssupplementen te alle tijde een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.