Maatschappij

Tips voor het vinden van een job

Het zoeken naar een job is niet altijd even makkelijk. Je krijgt vaak met teleurstellingen te maken en op bepaalde momenten heb je gewoon zin om het op te geven. Het is toch belangrijk om dan door te zetten, met een beetje doorzettingsvermogen en enkele handige tips kom je namelijk al heel ver. Met de tips, kunnen wij je helpen!

Tips voor het vinden van een job
© Pixabay.com

Weet wat je wilt

Deze tip is misschien vanzelfsprekend, maar toch zijn er heel wat mensen die beginnen te solliciteren, zonder dat ze precies weten wat ze willen. Ze willen graag een job en zijn niet langer kieskeurig, omdat ze al zolang opzoek zijn. Het is normaal dat je na een tijdje minder keuskeurig wordt, je moet toch je rekeningen kunnen betalen. Toch kan dat voor een probleem zorgen: wanneer je zomaar elke job wilt aannemen, dan begin je te solliciteren zonder enthousiasme en een werkgever merkt dit. Voor een job die je interesseert doe je meer moeite, zal je meer onderzoek doen en zal je dus ook enthousiaster overkomen. Denk dus op voorhand goed na over wat je precies wilt doen en blijf dan ook vol enthousiasme bij je keuze. Je kan bijvoorbeeld op voorhand een plan A en B opstellen. Op die manier beperk je je mogelijkheden niet en blijf je toch enthousiast. Weet je nog niet goed wat je droomjob is? Overweeg dan vrijwillergswerk, een opleiding en/of stage. Op die manier kan je een voorproefje krijgen van wat de job inhoudt en kan je zien of dit iets voor jou is.

Durf initiatief te nemen

Als je opzoek bent naar een job, dan is het belangrijk om initiatief te nemen. Enkel sollicitatiebrieven versturen is meestal niet voldoende. Durf ook eens op te bellen of spontaan langs te gaan. De meeste werkgevers appreciëren het als je dit doet en het zorgt er ook voor dat jij erbovenuit springt. Dat is belangrijk, want wanneer er een interessante job zich aanbiedt dan wordt er hierop meestal snel gereageerd. Je zal moeten concurreren met heel wat andere sollicitanten. De kans dat er sollicitanten bijzitten die beter opgeleid of meer ervaren zijn is dus groot. Daarom is het belangrijk dat jij je laat opvallen, op een positieve manier. Wil je graag voor een bedrijf werken, maar is er daar nog geen vacature? Ook dan is het goed om te solliciteren, misschien kunnen ze wel iemand extra gebruiken. Als je het niet probeert, dan weet je het niet!

Tips voor vinden van een job
© Pixabay.com

Wees jezelf, op een professionele manier

In je zoektocht naar de perfecte job is het ook belangrijk dat je tijdens het proces steeds jezelf blijft met een vleugje professionaliteit. Wanneer je een sollicitatiebrief stuurt, zorg dan dat de brief opvallend en persoonlijk is, maar toch professionaliteit uitstraalt. Ook als je telefoneert moet je daar rekening mee houden, maar voornamelijk wanneer je op sollicitatiegesprek gaat. Laat je persoonlijkheid eruit springen, maar blijf steeds vriendelijk en respectvol. Toon dat je goed op de hoogte bent van de werking van het bedrijf, maar wees niet te stijf. Op voorhand het gesprek oefenen kan helpen met je zenuwen, maar zorg ervoor dat het gesprek niet ingestudeerd overkomt. Spreek vanuit je hart, maar wees niet té familiair. Een goede balans hiertussen vinden is erg belangrijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *