Voeding

Alles over het vegetarische dieet

Steeds meer Belgen kiezen voor een vegetarische lifestyle. In 2019 gaf zo’n 6% van ons nooit meer een stukje vlees op zijn of haar bord te hebben. Toch blijft het voor veel mensen een ingewikkeld begrip, vanwege alle verschillende manieren van vegetarisch eten. Waarom kiezen zoveel Belgen voor dit dieet en mis je geen belangrijke voedingsstoffen als vegetariër?

Alles over het vegetarische dieet
© Pixabay.com

Wat houdt vegetarisch eten precies in?
Vegetariërs kiezen ervoor om geen vlees, vis en gevogelte te eten. Er zijn veel verschillende soorten vegetariërs, met elk een eigen invulling van deze definitie. Zo zijn er mensen die zichzelf pescotariër noemen, zij eten alleen vis en geen vlees/gevogelte. Een pollotariër is iemand die wel gevogelte eet, maar verder geen vlees of vis consumeert. Een vegetarisch dieet wordt vaak verward met een veganistisch dieet, deze twee zijn echter zeer verschillend. Zo eten veganisten helemaal geen dierlijke producten meer, dus ook geen kaas, eieren, melk en vaak ook geen honing. Schrik niet als je deze beperkingen iets te veel vindt om in één keer toe te passen. Steeds meer Belgen kiezen voor een flexitarisch dieet. Zij eten soms nog wel een stukje vlees of vis, maar zien dit niet meer als standaard onderdeel van het avondmaal. Flexitarisch eten kan ook een goede eerste stap zijn richting compleet vegetarisch eten.

Waarom kiezen voor een vegetarisch dieet?
Vegetariër worden doen mensen met verschillende redenen. Sommige mensen vinden vlees simpelweg niet lekker, anderen vermijden het vanwege milieu-overtuigingen en weer anderen voelen zich fitter en gezonder door geen vlees meer te eten. Door geen vlees, vis en gevogelte te eten bespaar je veel dieren van een onprettig leven en een nare dood. Daarnaast wordt er voor de vleesindustrie extreem veel wateren voer gebruikt, wat zorgt voor ontbossing en een verhoogde uitstoot van broekkasgassen. Het schrappen van vlees uit je dieet kan ook nog een zorgen voor een gezonder leven. Zo is het risico op ziektes zoals kanker en hart- en vaatziektes ook lager.

Alles over vegetarische dieet
© Pixabay.com

Zonder vlees genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen
Als je stopt met het eten van vlees, vis en gevogelte kan je nog steeds alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Het is wel belangrijk dat je er bewust van bent dat je moeilijker eiwit, ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt.
Één van de producten waar je als vegetariër op moet letten is de inname van eiwit. Eiwit zit voornamelijk in zuivelproducten, peulvruchten en in graanproducten. Vlees bevat naast eiwit ook veel ijzer, wat belangrijk is voor zuurstoftransport. Bij een tekort aan ijzer voel je je snel energieloos. Eet dus genoeg ijzerrijke producten zoals noten, groene groenten en granenproducten. Het is ook belangrijk om op je vitamine B12 inname te letten. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten, dus als vegetariër is het belangrijk om genoeg producten zoals eieren, melk en kwark te blijven eten.

Tips om (makkelijker) vegetarisch te eten
Vind je het soms moeilijk om te bedenken wat je als vegetarisch avondmaal kan maken? Bijna elk gerecht is makkelijk om te toveren tot een vegetarische versie. Zo is een stukje vlees makkelijk te vervangen door een vegetarische variant, supermarkten hebben hier steeds meer varianten van! Als je hier niet zo’n fan van bent, of je vaak ovenschotels kookt, vervang vlees dan door bijvoorbeeld noten, kaas (zoals feta), gedroogde tomaten, linzen of kikkererwten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.